top of page
  • dayonelegal

Let op: verbod geoblocking webshops

Bijgewerkt op: 22 jan. 2019


Klanten die online winkelen moeten binnenkort vrije toegang krijgen tot alle webshops in de EU, zonder daarbij gediscrimineerd te mogen worden. Dit betekent dat het ondernemers met een webshop verboden is om klanten uit bepaalde EU-regio’s te blokkeren of om klanten uit bepaalde regio’s verschillende voorwaarden aan te bieden.

De regels volgen uit een Europese verordening die per 8 december 2018 rechtstreekse werking zal hebben. De regels zijn vooral bedoeld om de interne EU-markt te stimuleren. Een aantal branches en diensten is overigens uitgezonderd van de regels, zoals vervoersdiensten (waaronder het boeken van online vliegtickets), financiële dienstverlening, audiovisuele diensten en goksites.

Voor de ondernemers voor wie de nieuwe regels wél gelden, is belangrijk dat online klanten niet (meer) gediscrimineerd mogen worden op basis van nationaliteit, woon- of vestigingsplaats. Er worden verder nieuwe regels ingevoerd met betrekking tot:

  1. De toegang tot websites en apps: zo mag de toegang tot websites of apps niet geblokkeerd worden voor klanten uit bepaalde regio’s. Ook mag u klanten niet zomaar doorgeleiden naar een andere website of een ander deel van een website. Prijzen zouden hierdoor voor iedereen gelijk moeten zijn en transparanter moeten worden.

  2. De verkoop van goederen en diensten: er mogen geen afwijkende algemene voorwaarden (lees: ook nettoprijzen!) gehanteerd worden vanwege de nationaliteit, woon- of vestigingsplaats van een klant. Daarbij zijn drie specifieke situaties belangrijk. Situatie 1. Uw klant bestelt iets bij u vanuit het buitenland, bijvoorbeeld vanuit Spanje, maar uw webshop doet niet aan bezorging of afhalen in het buitenland. U wordt dan niet verplicht alsnog te leveren in Spanje, wél moet u de Spaanse klant dezelfde voorwaarden bieden als uw Nederlandse klanten. Kunnen uw Nederlandse klanten pakketjes laten bezorgen op andere adressen binnen Nederland? Dan betekent dit dat de Spaanse klant zijn pakketjes ook op andere adressen in Nederland moet kunnen laten bezorgen. Situatie 2. U biedt langs de elektronische weg verrichte diensten aan, denk bijvoorbeeld aan webhosting of clouddiensten. Uw “Europese” klant moet dan dezelfde voorwaarden krijgen als uw Nederlandse klant. Onder deze diensten vallen overigens niet diensten met betrekking tot auteursrechtelijk beschermde werken of ander beschermd materiaal, denk aan online gaming en de verkoop van e-books. Situatie 3. U verkoopt diensten die op een fysieke locatie worden verleend, zoals de online verhuur van auto’s, pakketreizen of de verkoop van pretparktickets. Uw “Europese” klant zal dan dezelfde voorwaarden moeten krijgen als uw Nederlandse klant. Biedt u pretparktickets in Nederland aan voor € 30 (ex BTW), dan zal uw Franse klant de tickets ook voor € 30 (zonder belastingen) moeten kunnen afnemen.

  3. Betaalmethodes en -middelen: betalingen uit verschillende landen mogen niet verschillend behandeld worden als er wordt betaald met een geaccepteerd betaalmiddel en in een geaccepteerde valuta. De betaling moet dan wel elektronisch plaatsvinden via een overboeking, automatische afschrijving of met een pinpas of creditcard van een geaccepteerd label.

Net zoals bij andere regelgeving kennen ook deze regels nuances en uitzonderingen. Mocht u tegen een geoblocking issue aanlopen, of vragen hebben over dit onderwerp, neem dan vooral contact op via zweipfenning@dayonelegal.nl.



16 weergaven0 opmerkingen
bottom of page